Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası Erasmus+ KA3 Projesi
“Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası Bölgesel Eğitimleri ve Zirvesi” projesi, YOUTHART Gençlik Sanat Araştırma ve Eğitim Derneği tarafından, Erasmus+ Programı KA3 Politika Reformlarına Destek Yapılandırılmış Diyalog: Gençler ve Gençlik Alanında Karar Alıcılar Arasında Toplantılar kapsamında, Türkiye Ulusal Ajansı’nın verdiği hibe ile, Haziran 2015 – Ağustos 2016 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir.
Yasal temsilcisi ve koordinatörü olduğum bu proje ile ilgili tüm detaylı bilgiler YOUTHART’ın websitesinde http://youthart.org.tr/proje/ka3-genclik-bilgilendirmesi adresinde yayınlanmıştır, ancak derneğin websitesine erişilemediği için burada kişisel websitemde yayınlanmaktadır.
Proje kapsamında her birinde 15’er olmak üzere toplam 105 katılımcı ile 7 bölgede farklı temalarda bölgesel eğitimler, 31 ilden 70 katılımcı ile İstanbul’da ulusal zirve hareketlilik faaliyetleri gerçekleştirilmiştir. Bu faaliyetlerin katılımcıları web ortamında paylaşılan katılımcı çağrısına gelen 700’den fazla başvurundan özenle değerlendilerek seçilmiştir.
Ayrıca, bölgesel eğitimler boyunca kamuoyu araştırmaları ve sokak röportajları yapılmıştır ve bu veriler zirvede gençlerin ve karar vericilerin birlikte çalışmalarıyla “Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası Deklarasyonu” belgesinde kullanışmıştır.
Proje kapsamında 31 farklı ilden katılımcılar faaliyetlerde yer almış; 20’ye yakın video, 1000’den fazla fotoğraf, 250’den fazla sosyal medya paylaşımı yapılmıştır ve yaklaşık 2000000 kişiye ulaşılmıştır.
Proje faaliyetleri tamamlanmış ve proje raporu Mobility Tool üzerinden Türkiye Ulusal Ajansı’na sunulmıuş olsa da, proje çıktıları web ortamında paylaşılmaya ve yaygınlaşmaya devam etmektedir.
Her bir faaliyetle ilgili detaylı bilgi için aşağıdaki başlıklara tıklayınız.
Bölgesel Eğitimler
Toplam 8 ulusal hareketlilikten oluşan faaliyet takvimi şu şekilde tamamlanmıştır:
1- “Eğitim ve Öğretim” temalı Ege Bölgesi Eğitimi, İzmir, 14-15-16-17 Nisan 2016
2- “Sosyal Dahil Etme” temalı Doğu Anadolu Bölgesi Eğitimi, Van, 14-15-16-17 Temmuz 2016
3- “Gençlik Katılımı” temalı İç Anadolu Bölgesi Eğitimi, Ankara, 18-19-20-21 Temmuz 2016
4- “Çevre” temalı Karadeniz Bölgesi Eğitimi, Trabzon, 22-23-24-25 Temmuz 2016
5- “Gençlik İstihdamı ve Girişimcilik” temalı Güneydoğu Anadolu Bölgesi Eğitimi, Gaziantep, 27-28-29-30 Temmuz 2016
6- “Dünya Gençliği ve EXPO Gönüllüğü” temalı Akdeniz Bölgesi Eğitimi, Antalya, 22-23-24-25 Temmuz 2016
7- “Kültürlerarası Diyalog” temalı Marmara Bölgesi Eğitimi, Edirne, 22-23-24-25 Ağustos 2016
Bölgesel eğitimlerde Eurodesk Temas Noktaları, Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Merkezleri, dernek ve vakıflar gibi “Gençlik Bilgilendirmesi” alanında aktif olarak çalışan kurumlarla işbirliği yapılmıştır.
Zirve
“Gençlik Bilgilendirmesi’nde Vatandaş Medyası” Zirvesi, İstanbul, 26-27-28 Ağustos 2016
Bölgesel eğitimlerin ardından tüm eğitim çıktıları, medya içerikleri ve kamuoyu araştırmaları zirvedeki 75 katılımcıyla paylaşılmıştır. Zirve etkinliğinde “Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası Deklorasyonu” zirve katılımcısı olan gençler ve karar vericilerle birlikte hazırlanıp ve yayınlamıştır.
Kamuoyu Araştırmaları
Proje genelinde yazılı ve online olarak toplanan verilerle birlikte, “Vatandaş Medyası (Citizens Media)” araçları kamuoyu yoklamaları için en etkin araç olmuştur. Bölgesel eğitim katılımcısı olan gençler sokak röportajlarıyla 3 günlük eğitimlerde işlenen temaları bölge halkına sormuş ve geri bildirimler almışlardır. Bölgesel eğitimler ve zirve ile Avrupa Birliği Gençlik Stratejisi Belgesi’nde yer alan temaları kamuoyu araştırmaları ve “Vatandaş Medyası” aracını kullanarak “Gençlik bilgilendirmesi”nin önemini vurgulayacak bir politika belgesi oluşturulmuş olması çok önemlidir.
Online kamuoyu araştırmaları bu linkte yer alan herkese açık anket ile yapılmıştır.
Genel bilgi:
YOUTHART Gençlik Sanat Araştırma ve Eğitim Derneği tarafından koordine edilen, Türkiye’nin 7 bölgesinde gerçekleşen Bölgesel Eğitimler ve 1 Zirve’den oluşan “Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası Bölgesel Eğitimleri ve Zirvesi” projesinin amaçları şunlardır:
– AB Gençlik Strateji Belgesi hakkında kamuoyu araştırmalarıyla gençlik bilgilendirmesi yapmak,
– Erasmus+ Programı’nı tanıtan yaratıcı videolarla gençlere yeni imkanlar sunmak,
– Gençlik Bilgilendirmesinde yeni politikalar geliştirmek ve öneriler sunmak.
Proje kapsamında her birinde 15’er olmak üzere toplam 105 katılımcı ile 7 bölgede farklı temalarda bölgesel eğitimler gerçekleştirilmiştir. Bu katılımcılar web ortamında paylaşılan katılımcı çağrısına gelen 700’den fazla başvurundan özenle değerlendilerek seçilmiştir. Bölgesel eğitimlerin ardından tüm eğitim çıktıları, medya içerikleri ve kamuoyu araştırmaları zirvedeki 70 katılımcıyla paylaşılmıştır. Zirve etkinliğinde “Gençlik Bilgilendirmesi ve Vatandaş Medyası Deklarasyonu” zirve katılımcısı olan gençler ve karar vericilerle birlikte hazırlanıp ve yayınlamıştır.
Toplam 8 ulusal hareketlilikten oluşan faaliyet takvimi şu şekilde tamamlanmıştır:
1- “Eğitim ve Öğretim” temalı Ege Bölgesi Eğitimi, İzmir, 14-15-16-17 Nisan 2016
2- “Sosyal Dahil Etme” temalı Doğu Anadolu Bölgesi Eğitimi, Van, 14-15-16-17 Temmuz 2016
3- “Gençlik Katılımı” temalı İç Anadolu Bölgesi Eğitimi, Ankara, 18-19-20-21 Temmuz 2016
4- “Çevre” temalı Karadeniz Bölgesi Eğitimi, Trabzon, 22-23-24-25 Temmuz 2016
5- “Gençlik İstihdamı ve Girişimcilik” temalı Güneydoğu Anadolu Bölgesi Eğitimi, Gaziantep, 27-28-29-30 Temmuz 2016
6- “Dünya Gençliği ve EXPO Gönüllüğü” temalı Akdeniz Bölgesi Eğitimi, Antalya, 22-23-24-25 Temmuz 2016
7- “Kültürlerarası Diyalog” temalı Marmara Bölgesi Eğitimi, Edirne, 22-23-24-25Ağustos 2016
8- “Gençlik Bilgilendirmesi’nde Vatandaş Medyası” Zirvesi, İstanbul, 26-27-28 Ağustos 2016
Bölgesel eğitimlerde Eurodesk Temas Noktaları, Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Merkezleri, dernek ve vakıflar gibi “Gençlik Bilgilendirmesi” alanında aktif olarak çalışan kurumlarla işbirliği yapılmıştır.
Proje genelinde yazılı olarak toplanan verilerle birlikte, “Vatandaş Medyası (Citizens Media)” araçları kamuoyu yoklamaları için en etkin araç olmuştur. Bölgesel eğitim katılımcısı olan gençler sokak röportajlarıyla 3 günlük eğitimlerde işlenen temaları bölge halkına sormuş ve geri bildirimler almışlardır. Bölgesel eğitimler ve zirve ile Avrupa Birliği Gençlik Stratejisi Belgesi’nde yer alan temaları kamuoyu araştırmaları ve “Vatandaş Medyası” aracını kullanarak “Gençlik bilgilendirmesi”nin önemini vurgulayacak bir politika belgesi oluşturulmuş olması çok önemlidir.
Proje kapsamında gerçekleştirilen bölgesel eğitimlerden sonra Erasmus+ Programı ve Eurodesk hakkında bilgi sahibi olan gençler, proje boyunca işlenen farklı temalarla ilgili proje fikirleri geliştirmişler ve bunları realize etmek üzere girişimlere başlamışlardır. Projemiz, yeni projelerin doğmasına vesile olmuştur. Ayrıca, imkanı kısıtlı gençlerin Avrupa Fırsatları’ndan haberdar olması ve yurtdışındaki hareketliliklere katılmalarına yardımcı olunmuştur.
Proje kapsamında 31 farklı ilden toplam 170 katılımcı faaliyetlerde yer almış; 20’ye yakın video, 1000’den fazla fotoğraf, 250’den fazla sosyal medya paylaşımı yapılmıştır ve yaklaşık 2000000 kişiye ulaşılmıştır. Tüm proje çıktıları web ortamında paylaşılmaya ve yaygınlaşmaya devam etmektedir.
********************************************************
Fotoğraflar: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1435569009792333&type=3
Videolar: https://www.youtube.com/watch?v=rEfWgg6Ki5Q&list=PLYuI4Y1AClkwBjFDgb9uf8sQJJwOIMZbz&pp=iAQB
Gençlik Bilgilendirmesi ve Vatandaş Medyası Deklarasyonu
YOUTHART Gençlik Sanat Araştırma ve Eğitim Derneği tarafından, 31 farklı ilden toplam 170 katılımcıyla gerçekleştirilen, AB Gençlik Strateji Belgesi hakkında kamuoyu araştırmalarıyla gençlik bilgilendirmesi yapmayı, Erasmus+ Programı’nı tanıtan yaratıcı videolarla gençlere yeni imkanlar sunmayı, Gençlik Bilgilendirmesi çalışmalarına yönelik yeni politikalar geliştirmek ve öneriler sunmayı amaçlayan “Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası Bölgesel Eğitimleri ve Zirvesi” projesi kapsamında her birinde 15’er olmak üzere toplam 105 katılımcı ile 7 bölgede farklı temalarda bölgesel eğitimler gerçekleştirilmiş, bölgesel eğitimlerin ardından tüm eğitim çıktıları, medya içerikleri ve kamuoyu araştırmaları zirvedeki 70 katılımcıyla paylaşılmış ve gençlerin, gençlik çalışanlarının ve karar vericilerin aktif katılımıyla “Gençlik Bilgilendirmesi ve Vatandaş Medyası Deklarasyonu” hazırlanmıştır.
GİRİŞ
Türkiye, genç nüfus oranı çok yüksek olan bir ülkedir. Türkiye nüfusunun %50’si 30 yaşın altındadır. 2011 yılsonu itibarıyla nüfusumuzun yaklaşık 20 milyonunu 14-29 yaş arası genç nüfus oluşturmaktadır. Artış hızının mevcut şekliyle devam etmesi halinde 2023 yılında Türkiye’de nüfusun % 70’i çalışma çağında olacaktır. Türkiye, Avrupa’da genç nüfusun toplam nüfusa oranı en yüksek olan ülkedir. Sahip olduğumuz bu demografik yapının avantaja dönüşmesi gençliğe yönelik etkin ve nitelikli politikalarla mümkün olacaktır.
Gençlerin ekonomik ve sosyal alanın tümüne etkin katılımı ülke kalkınması ve gelişimi için büyük öneme sahiptir. Dinamik genç nüfusun varlığı, insanı merkeze alan çok boyutlu kalkınma hamlesinin süreklilik kazanmasında Türkiye adına büyük bir fırsat ve zenginliktir. Dolayısıyla gençlerin kişisel ve sosyal gelişimini desteklemek, potansiyellerini tam anlamıyla ortaya çıkarabilecekleri imkân ve zemini hazırlamak, ekonomik ve sosyal hayatın her alanına etkin katılımlarını sağlamak gerekmektedir. Refah bir toplum oluşturmak için gençliğin toplumsal konulara farkındalığının arttırılması, yani hemen her konuda gençlik bilgilendirmesi çalışmaları yapılması gereklidir.
MEVCUT DURUM
Türkiye’de, gençlik alanında ortak bir anlayış, vizyon, politika ve hedeflere ulaşma, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları ve diğer paydaşların hizmet ve faaliyetlerinde koordinasyon ve işbirliğini sağlama amacıyla, gençlikle ilgili kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, eğitimciler ve özellikle gençlerin görüş ve önerileri doğrultusunda demokratik ve katılımcı bir yöntemle, gençlik ve spor alanında ulusal düzeyde bir kılavuz olacak Ulusal Gençlik ve Spor Politikası Belgesi hazırlanmıştır.
Bu önemli belgede “Gençlik Bilgilendirmesi” çalışmalarına özel olarak ayrılmış bir başlık vardır ve şu politikalar yer almaktadır: 1- Gençliğin kendi alanlarındaki faaliyetleri hususunda etkin ve yeterli biçimde bilgilendirilmesi; 2- Gençlik alanında çalışma yapan kişi, kurum ve kuruluşlara gençlik çalışmaları hakkında eğitimler verilmesi. Bunların yanısıra, Eğitim ve Hayatboyu Öğrenme başlığı altında altı önemli madde ile bu alandaki politikalar sıralanmıştır ve ayrıca, Aile, Etik ve İnsanî Değerler, İstihdam, Girişimcilik ve Meslekî Eğitim, Dezavantajlı Gençler ve Sosyal İçerme, Sağlık ve Çevre, Demokratik Katılım ve Yurttaşlık Bilinci, Kültür ve Sanat, Bilim ve Teknoloji, Uluslararası Alanda Gençlik ve Kültürlerarası Diyalog, Serbest Zamanların Değerlendirilmesi, Gönüllülük ve Hareketlilik, Spor Politikaları gibi diğer altbaşlıklar altında da Gençlik Bilgilendirmesi çalışmalarına destek olacak hedefler yer almaktadır.
Ulusal Gençlik ve Spor Politikası Belgesi en geç dört yıllık dönemler itibarıyla gözden geçirilerek güncellenir. Ulusal Gençlik ve Spor Politikası Belgesinin güncellenmesinde ilgili kamu kurum ve kuruluşları, spor federasyonları ile sivil toplum kuruluşlarından gelen öneriler dikkate alınır. Bu bağlamda, “Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası Ulusal Zirvesi” etkinliğimizde Türkiye genelinden toplam 70 genç, gençlik çalışanı ve karar vericinin katılımıyla hazırladığımız Gençlik Bilgilendirmesi ve Vatandaş Medyası Deklarasyonu da ileriki yıllarda Ulusal Gençlik ve Spor Politikası Belgesi’ne katkılar sunabilecektir.
Türkiye’de gençlik alanında ulusal bir politika belgesi niteliği taşıyabilecek diğer çalışma da Gençlik ve Spor Bakanlığı 2013-2017 Stratejik Planı’dır. Bu belgede “Gençlik Bilgilendirmesi” konusuyla ilgili en önemli atıflar Temalar, Stratejik Amaçlar ve Hedefler kısımında “Gençleri bilgilendirme ve bilinçlendirme… Gençlerin eğitiminin desteklenmesi, gelişimlerine katkı sağlanması, bilim, sanat ve kültür alanlarına ilgilerinin artırılması, onlara rehberlik ve danışmanlık yapılması…” şeklinde özetlenerek Gençlik Hizmetleri başlığı altında öncelikli temalardan biri olarak sıralanmıştır.
Bu belgede, Stratejik Amaçlar ve Hedefler ifade edilirken hedef ve performans göstergelerinin bir arada verilmesi, “Gençlik Bilgilendirmesi” alanında ulaşılan sonuçların ölçülebilmesini de mümkün kılabilecek bir yaklaşım sunmaktadır ki, böyle sosyal ve insanî bir alanda ölçülebilir ve performans elde etmek gerçekten önemlidir.
Ancak, Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın hazırladığı bu önemli belgenin günlük hayata uygulanmasında göze çarpan çok önemli eksikleri ifade etmek gerekirse, “Gençlik Bilgilendirmesi” çalışmalarını da kapsayan Gençlik Hizmetleri temasının Strateji ve Politika başlığı altında yer alan ilk madde “19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramına ve Gençlik Haftasına ilişkin gençlerin duyarlılıklarının artırılarak kutlamaların tüm gençlere ulaşacak şekilde geniş katılımla gerçekleştirilmesi sağlanmaktadır.” şeklinde ifade edilmesine rağmen, belgenin kapsadığı 2013-2017 yılları arasında tüm 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı kutlamaları resmi makamlarca iptal edilmiş, Gençlik Haftası faaliyetleri, ülkenin siyasî gündeminin çok geri planında bırakılmıştır. Kısaca özetlemek gerekirse, kapsamı, alt başlıkları, kurumsallığı, ve bütçelendirmesi itibariyle gençlik alanındaki Türkiye’deki en önemli politika belgelerinden biri olan bu strateji belgesi malesef çok politik bir şekilde uygulanmaktadır.
Avrupa Birliği Bakanlığı Türkiye Ulusal Ajansı Eurodesk Türkiye Eğitim Kitleri Serisi kapsamında gençlik eğitmenleri Onur Çiftci, Bahadır Ülgen, Şefik Emre Coşkun ve Aytaç Uzunlas tarafından hazırlanan Gençlik Bilgilendirmelerinde Yaygın Öğrenim Kullanımı kitabı ise, projemize yönelik en kullanışlı içerikleri sunan kaynak olmuştur. Eurodesk Ağı Tanıtımı, Gençlik Bilgilendirme Çalıșmaları, Erasmus+ Genel Tanıtımı, Gençlik Bilgilendirme Șartı, Eurodesk İlkeleri ve Avrupa Gençlik Portalı şeklinde sıralanan içerikler çok önemli bilgiler sunmaktadır. Bu kaynakta, “Gençlik Bilgilendirmesi” çalışmalarının en kapsamlı şekilde yürütüldüğü Eurodesk Türkiye Ağı’nın kuruluş ve işleyiş sürecin aktarılmasının ardından gençlik çalışmalarına yönelik en popüler fon kaynağı olan Erasmus+ Programı hakkında genel bilgiler verilmekte, ardından, projemizin bölgesel eğitim faaliyetlerinde de katılımcılara aktardığımız “Gençlik Bilgilendirmesi Şartı” şu şekilde sıralanmaktadır:
Aşağıdaki ilkeler; bir gencin bilgi edinme hakkını garanti altına almaya çalışan bütüncül gençlik bilgilendirmesi çalışmalarına bir kılavuz olma niteliği taşır:
- Gençlik bilgi merkezleri ve bilgilendirme hizmetleri istisnasız bütün gençlere açık olmalı.
- Gençlik bilgi merkezleri ve bilgilendirme hizmetleri, konum, köken, cinsiyet, din veya sosyal statü gözetmeksizin her gencin bilgiye erişim eşitliğine sahip olmasını garanti altına almaya çalışır; imkanı kısıtlı gruplara ve özel ihtiyaçları olan gençlere ise özel ilgi gösterir.
- Gençlik bilgi merkezleri ve bilgilendirme hizmetleri herhangi bir randevu sistemi olmaksızın kolay ulaşılabilir ve sağladıkları samimi atmosfer ile gençler için çekici olmalı. Ayrıca çalışma saatleri, gençlerin ihtiyaçlarına cevap verir nitelikte ayarlanmalı.
- Sunulan bilgi, gençlerin istek ve ihtiyaçları üzerine kurulmuş olmalı, gençlerin ilgisini çekebilecek her konu başlığını içermeli ve yeni konu başlıklarını kapsayabilmek için sürekli bir devinim içerisinde olmalı.
- Her bir faydalanıcı, yetkinliğe ve otonomiye ulaşabilme, edinilen bilgiyi kullanma ve analiz etme yeteneklerini geliştirme yaklaşımı ile birer birey olarak saygı görmeli ve sorularına verilen cevaplar kişiselleştirilmeli.
- Gençlik bilgi hizmetleri ücretsiz sunulmalı.
- Bilgi, faydalanıcının mahremiyetine ve kimliğini açıklamama hakkına saygılı bir şekilde verilmeli
- Bilgi, bilgi verme hakkında eğitim almış profesyonellerce verilmeli.
- Verilen bilgi eksiksiz, güncel, geçerli, uygulanabilir ve kullanımı kolay olmalı.
- Çoğulcu yaklaşım ve kullanılan kaynakların doğrulanabilmesi aracılığıyla verilen bilginin tarafsızlığının sağlanması konusunda çaba sarf edilmeli.
- Sunulan bilgi, herhangi bir dini, siyasi, ideolojik ya da ticari etkiden uzak olmalı.
- Gençlik bilgi merkezleri ve bilgilendirme hizmetleri, birçok değişik grubun ihtiyaçlarına etkili ve uygun yollar, yaratıcı ve yenilikçi stratejiler, yöntemler ve araçlar kullanarak mümkün olan en çok sayıda gence ulaşabilme konusunda gayret göstermeli.
- Her bir genç; bilgi ihtiyacının belirlenmesi, bilginin hazırlanması ve iletilmesi, bilgi hizmetlerinin, projelerinin ve akran aktivitelerinin yönetilmesi ve değerlendirilmesi gibi konularla sınırlı kalmadan kendisine en uygun şekilde yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde gençlik bilgilendirmesi çalışmalarına katılma fırsatına sahip olmalı.
- Gençlik bilgi merkezleri ve bilgilendirme hizmetleri, özellikle bulundukları bölgedeki diğer gençlik yapılanmalarıyla birlikte çalışmalı, gençlerle birlikte çalışan diğer paydaşlarla iletişim içerisinde olmalı.
- Gençlik bilgi merkezleri ve bilgilendirme hizmetleri, gençlerin modern bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak bilgiye ulaşmalarına yardımcı olabilmeli ve gençlerin bu teknolojileri kullanma konusundaki becerilerini geliştirebilmeli.
- Gençlik bilgilendirmesi çalışmaları için sağlanan hiç bir finansman kaynağı gençlik bilgi merkezlerini ve bilgilendirme hizmetlerini bu Şart’ın ilkelerini uygulamaktan alıkoymamalı.
Aynı kaynakta, Eurodesk İlkeleri de şu şekilde sıralanmıştır.
Eurodesk;
- Nitelikli ve eğitimli personelle çalışır.
- Ücretsizdir.
- Bireylerin ihtiyaçlarını dikkate alır.
- Gençlere bilgi sağlar ve yol gösterir.
- Tarafsız bilgi sunar.
- Diğer bilgi hizmetlerine yönlendirir.
- Tüm avrupa genelinde yerel ve bölgesel bilgiye erişimi sağlar.
- Bilgiler gerçek hikâye ve belgelere dayalıdır.
- Özellikle mali destek programlarına yönlendirir.
- Geçerli ve güvenilir kaynaklarla çalışır.
2012 yılından bu yana Eurodesk Türkiye Temas Noktası olarak “Gençlik Bilgilendirmesi” faaliyetlerine aktif olarak devam etmekte olan YOUTHART olarak, Gençlik Bilgilendirmesi ve Vatandaş Medyası Deklarasyonu’nun oluşturulmasına bizzat varlığımızla büyük katkı sunmaktayız.
Türkiye’deki gençlik politikalarına yol gösterecek nitelikteki bir diğer çalışma da, İstanbul Bilgi Üniversitesi Şebeke Gençlerin Katılımı Projesi Kitapları kapsamında, Avrupa Birliği’nin madddi katkılarıyla, Finn Yrjar Denstad tarafından yazılıp Hale Akay tarafından Türkçeleştirilen Gençlik Politikaları Kılavuzu (Youth Policy Manual)’dir. Bu belgede, ulusal gençlik politikalarının nasıl olması gerektiği 11 başlık altında incelenmiş, ardından Avrupa Konseyi, Avrupa Birliği, Avrupa Komisyonu, Birleşmiş Milletler gibi uluslararası önemli kurumların gençlik politikaları üretme ve uygulama süreçleri aktarılmış ve son olarak gençlik stratejisi geliştirme süreci yedi aşamada örneklendirilmiştir.
Bu belge, daha ziyade gençlik politikaları geneline atıfta bulunmakta ve “Gençlik Bilgilendirmesi”ne özel hiçbir ifadeye yer vermemektedir. Yine de, projemizin önemli çıktılarından olan Gençlik Bilgilendirmesi ve Vatandaş Medyası Deklarasyonu’nun hazırlanmasına ışık tutan önemli bir belge olarak katılımcılar tarafından incelenmiştir ve referans listesinde yer almıştır.
Bölgesel eğitimlerde ve zirve etkinliğinde sunumlarla paylaşılan ve işlenen AB Gençlik Strateji (EU Youth Strategy) Belgesi de referans aldığımız bir kaynaktır. Bu belge, Eğitim, İstihdam, Yaratıcılık ve Girişimcilik, Katılım, Sağlık ve Spor, Gönüllülük, Dünya Gençliği, Sosyal Dahil Etme ana başlıkları altında, her bir başlıkla ilgili eylem planı sunarak Avrupa Birliği’nin 2010 – 2018 yıllarındaki gençlik poltikalarının çerçevesini çizmektedir. Her bir ana başlık için AB’nin hangi araçlarının kullanılacağı da sıralanmıştır. “Gençlerle Yapılandırılmış Diyalog” aracı ile de Erasmus+ Programı’nın Ana Eylem 3 başlığı altında gerçekleştirilen projemizin çok net bir yansımasını görmekteyiz.
GENÇLİK TANIMI VE HEDEF KİTLE
Türkiye’de genel olarak gençlik bilgilendirmesi çalışmalarının hedef grubu, 14-29 yaş aralığında bulunan bireyler olarak kabul edilmektedir, ancak projemizin fonlandığı Erasmus+ Programı’na göre bizim için gençlik faaliyetleri 13-30 yaş arası gençleri hedef almaktadır. Ancak, daha da geniş bir perspektiften bakacak olursak, “Gençlik Bilgilendirmesi” çalışmalarına dair hazırlanacak bir politika belgesi gençlerle ilgili çalışmalardan yer alan tüm bireyleri kapsamalı, yani sadece belli bir yaş aralığına hitap etmemelidir, daha kapsayıcı olmalıdır. Nitekim, Gençlik Bilgilendirmesi ve Vatandaş Medyası Deklarasyonu’nun hedef kitlesi sadece gençler değil, tüm toplumdur.
GENÇLİK BİLGİLENDİRMESİ VE VATANDAŞ MEDYASI DEKLARASYONU
“Gençlik Bilgilendirmesinde Vatandaş Medyası” projemizin 7 bölgesel eğitimine ve zirve etkinliğine katılan toplam 170 genç, gençlik çalışanı ve karar verici statüsündeki bireyler, projenin tüm süreçlerinde derlenen veriler, yapılan sunumlar, grup çalışmaları, röportajlar, kamuoyu yoklamaları gibi çok çeşitli aktivite ve yöntemlerle Türkiye’de “Gençlik Bilgilendirmesi”nin “Vatandaş Medyası” etkili kullanılarak nasıl olması gerektiğine dair görüşlerini genel olarak şu şekilde sıralamaktadırlar:
- Avrupa Birliği’nin sunduğu gençlik bilgilendirmesi ve hareketlilik fırsatları hakkında farkındalık arttırılmalıdır.
- Sivil toplum kuruluşlarının bilgilendirme faaliyetleri teşvik edilmelidir.
- Korku, kaygı, mahalle baskısı gibi gençlik çalışmalarına ket vuran sorunlar ortadan kaldırılmalı; medyayı etkin kullanan bir yaklaşımla yereldeki bilinç ülke geneline arttırılmalıdır.
- Kamu personellerinin gençlik bilgilendirmesi faaliyetlerine daha aktif katılımı sağlanmalıdır.
- Gençlik çalışmalarında kurumsalaşma, sirkülasyonun ve devamlılık sağlanmalıdır.
- Gençliğe en yakından temas edilen lise ve üniversite gibi örgün eğitim kurumlarında kayıt işlemlerinden başlamak üzere gençlerin bilgiye kolay ve etkili erişimini sağlayacak bilgilendirmeler yapılmalıdır.
- Gençlik çalışmalarında sosyal medya başta olmak üzere PR araçları etkili bir şekilde kullanılmalıdır.
- Gençlik bilgilendirmesinin sadece gençleri ilgilendiren bir kavram olmadığı vurgulanmalıdır.
- Gençleri motive etmek üzere başarı hikayeleri ön plana çıkarılmalıdır.
- Okullardaki seçmeli dersler gençlik bilgilendirmesi alanlarını kapsayacak şekilde planlanmalıdır.
- Kamu kurum ve kuruluşlarının koordinasyon ve işbirliği arttırılmalıdır.
- Öncelik, çençlerin bilgi, beceri ve yeteneklerini geliştirebilecekleri ulusal ve uluslararası etkinliklerde rol alabilecekleri sosyal platformları hazırlamak olarak belirlenmeli, gençlerin deneyerek, yaşayarak öğrenmeleri teşvik edilmelidir.
- Konum, köken, cinsiyet, din veya sosyal statü gözetmeksizin her gencin bilgiye erişim eşitliği garanti altına alınmalı; gençlik bilgilendirmesi faaliyetleri herkese açık olmalıdır.
- Gençlik bilgilendirmesi profesyonel bir yaklaşımla, ücretsiz olarak yapılmalıdır.
- Gençlik bilgilendirmesinin içerikleri eksiksiz, güncel ve uygulanabilir olmalıdır.
- Gençlik bilgilendirmesi faaliyetleri kolay ulaşılabilir olmalıdır.
- Genelde etkin olarak ulaşılamayan 18 yaş altı gençlere öncelikler verilmelidir.
- Mobil ve uzaktan erişime uygun gençlik bilgilendimesi çalışmalarına öncelik verilmelidir.
- Dezavantajlı bireylere yönelik farkındalık oluşturulmalıdır.
- Dezavantajlı bireylerin kendilerini var edebilecekleri alanlar oluşturulmalıdır.
- Güvenlik ve terör gibi gençlerin can güvenliğini tehdit eden unsurlar ortadan kaldırılmalıdır.
- Nefret ve korku oluşturacak paylaşımlar engellenmelidir.
- Gençlik bilgilendirmesi çalışmalarını koordine edecek ve denetleyecek bir mekanizma oluşturulmalıdır.
- Olağanüstü durumlarda gençlerin desteğini alabilmek ve aktif katılımlarını sağlamak için ilk yardım eğitimleri yaygınlaştırılmalıdır.
- Terörün yoğun yaşandığı bölgelerdeki gençlerin psikolojik destek alabilecekleri alanlar oluşturulmalıdır.
- Gençlik bilgilendirmesinde “akran eğitimi” yöntemi yaygınlaştırılmalıdır.
- Medya ve iletişim araçları eğitim fırsatları ile ilgili gençleri bilgilendirmek amacıyla etkin olarak kullanılmalıdır.
- Medya ve internet araçlarına uygulanan sansür ve engellemeler gençlik bilgilendirmesi çalışmalarını engellemeyecek şekilde uygulanmalıdır.
- Yerel yönetimler (belediyeler ve muhtarlar) gençlik bilgilendirmesinde aktif rol almalıdır.
- Gençlik bilgilendirmesi faaliyetleri kültürel etkinliklerle zenginleştirilmelidir.
- İlköğretimden başlayarak tüm örgün ve yaygın eğitim kurumlarında sağlıklı yaşam davranışlarını geliştirmeye yönelik faaliyetler yapılmalıdır.
- Gençlerin sağlıkla ilgili farkındalığı artırılarak, gerektiğinde başvurmaları gereken yerlerle ilgili bilgiler verilmelidir.
- Gençlik bilgilendirmesi faaliyetleri planlanırken, devlet kurumları, gençlik merkezleri ve sivil toplum kurumları işbirliği içinde çalışmalı; ortak bir akademik takvim oluşturulmalıdır.
- Gençlere 21’inci yüzyıl becerileri kazandırılmalıdır.
- Gençlere medya okuryazarlığı ve proje yönetimi gibi kendi gençlik bilgilendirmesi faaliyetlerini gerçekleştirebilecekleri beceriler kazandırılmalıdır.
- Gençlerin vakit geçirmekten hoşlandığı yerlerde temas noktaları oluşturulmalıdır.
- Gençlik politikası belirlenmeli ve bilinir hale getirilmelidir.
- Gençler araştırmacı olmalı ve gençlik alanında gerçekleştirilen etkinlik ve projelere ilgi göstermelidir.
- Gençlik bilgilendirmesi faaliyetlerindeki bürokratik süreç en aza indirilmelidir.
- Yabancı dil eğitimine önem verilmelidir.
- Eurodesk Temas Noktaları’nın sayıları arttırılmalıdır.
- Medyada yer alan bilgilerin doğruluğunun teyit edilmesini kolaylaştıracak araçlar arttırılmalıdır.
- Kamuoyunun görüşlerine yer veren içerikler arttırılmalıdır.
- Aileler gençlik bilgilendirmesi sürecine aktif olarak katılmalıdır.
- Yaygın öğrenme metodları kullanılarak eğlenceli içerikler geliştirilmelidir.
- Gençlik bilgilendirmesi faaliyetleri küçük yaşlarda başlamalıdır.
SONSÖZ
Bölgesel eğitim ve zirve katılımcısı 170 genç, gençlik çalışanı ve karar vericinin bizzat kendi ifadelerinden derlenerek sıralanan deklarasyon maddelerini şu şekilde özetleyebiliriz.
Biz gençler olarak, Türkiye’deki gençlik politikalarının uygulanabilir ve tanınır olması; gençlerin gençlik politikalarıyla ilgili karar alma süreçlerinde daha aktif katılımcılar olması, “Gençlik Bilgilendirmesi” faaliyetlerinde daha kapsayıcı ve bütüncül bir yaklaşımın uygulanması; genç vatandaşların tüm toplumsal süreçlere daha aktif katılması, ifade özgürlüğünün ve kültürel çeşitliliğin günlük hayata yansıtılabilmesi için yaratıcı medya sistemlerinin geliştirilmesi ve “Vatandaş Medyası” araçlarının özgürce ve etkili bir şekilde kullanılması gerektiğine inanıyoruz ve hepimiz bu konuda çalışmaya hazırız!